Machine Mouse 1992

 

1992 tavaszán a zenekar nevet váltott, hogy egyre növekvő népszerűségük útján elkerüljék a Walt Disney-vel való galibákat. A Machine Mouse első koncertjét sok szervezés előzte meg, a Népligetben található E-Klubban léptek fel önálló produkcióként május 15-én, és fergeteges koncertet adtak. A várost ellepték a plakátok is, amelyről megismerhettük az új Machine Mouse névhez készült gépegeres logót. Ekkortájt indult a csapat következő szerencsétlen korszaka, az együttműködés Fantomasszal (Tóth Alex/Sándor), a külhonból idecsöppent csoda-managerrel, akinek köszönhetően a zenekar jó magasra emelkedett, hogy onnét jó nagyot essen. Augusztus végén a Tabánban adtak egy remek önálló bulit, ahol a frissen alakult és első koncertjét adó Black-Out zenekar lépett fel a MM vendégeként. A sikerre érdemes bandát ősszel egy óriási országos turné várta, Terminatour'92 címmel (előzenekar: Black-Out). Vidéki sportcsarnokokba készültek, s bár akkoriban már elég ismertek voltak, attól még igen távol álltak, hogy ekkora helyeket töltsenek meg közönséggel.

A Terminatour október 2.-án indult (volna) egy E-Klub-beli bulival. A szituációt jól jellemezte maga a turnéplakát is, igen nagy ritkaság volt akkoriban, hogy egy hazai rockzenekar poszter jellegű, sok színű, drága papírra nyomott, hatalmas (min. A2-es) plakáttal ragassza tele a várost (és országot), lévén hogy ez meglehetősen sokba kerül.

Szóval eljött a turné ideje, E-Klub, de egyvalaki nem jött el: Pele, az énekes, akinek elege lett Fantomasból. Úgyhogy a bulinak bukta, a turnét pedig amolyan félmegoldással mentették meg, Pocky beállt énekelni. Mellé a Cathouse-ból Szállás György aka Richy Quarter csatlakozott basszusgitárosként. Ebben a formációban vette fel a zenekar a 2-számos bakelit-maxi anyagát. A dalok igen jól sikerültek, Pocky (szerintem!!!) jól énekelt, jó hang, és a zenéjük, s persze Bence gitárjátéka már nagyon igényes, nemzetközi színvonalú volt. Év végére elkészült a lemez (Yellow Stúdió, hangmérnök Rostás Tibor, Etter Balázs), abból is állítólag 50 példány, amiből egyet a közönség is láthatott a koncerten. A hülye elvárásokat (ne barátkozzanak más bandákkal, játsszanak stadionokban), feszültségeket produkáló és anyagi vitákat is okozó Fantomastól végül megvált a zenekar, aki pedig magával vitte és megsemmisítette a legyártott lemezeket, na meg a srácok illúzióit is (valamint néhány hangszert). Mivel Fantomas cégügyekbe is belerángatta a bandát, az elválás még egy darabig a bíróságon is folytatódott.

Machine Mouse „schwarzival” ’93-94.

 

A zenekar zeneszeretetének és a rajongóknak köszönhetően a MM a sorozatos balszerencsék ellenére is folytatta működését, és hamarosan új énekes talált Ficzkó András személyében. A kigyúrt énekes a GnR-t követő Terminatour stílbe kiválóan illeszkedett schwarzeneggeres alakjával. A régi rajongók többsége mindvégig fenntartásokkal kezelte személyét, lévén sem énekstílusa, sem kinézete nemigen passzolt a korábban megszokott bandába, de a rendszeres koncertezés, a jó bulik és a jó zene mellett végülis meg is lehetett szokni. Az egyre profibb zenekarhoz nyáron még egy gitáros csatlakozott egy rövid időre, a ma Roy és Ádám-ban zenélő Nagy Ádám. Ő annak idején a Tramps együttesben játszott, és Andráshoz hasonlóan őrá is a Moulin Caféban lelt a zenekar. Az énekes Ficzkónak köszönhetően pedig a MM hosszú hónapokon át minden vasárnap koncertezett a Mad Block/Moulin Café színpadán. [A régi Moulin Rouge-ban, a Nagymező utcában, a helyet András apja üzemeltette akkoriban.] Újabb videoklip is készült, a Joey McKenzie nótára (made/photographed/directed by Győrffy Szabolcs és Pamacs), és felvett néhány régi és új dalt a zenekar. A Yellow Stúdióban (hm. Rostás Tibor) rögzítették a King Of The Night-nak ekkor már fúvósokkal kiegészült változatát és az új, Fight című dalt, amelyben 3-an is énekelnek a bandából. Valamint felvették a Joey McKenzie egy teljesen áthangszerelt változatát is (a Reaktor Stúdióban) a videókliphez. A G'n'R-Terminátor koppintás ekkorra teljesedett ki, bár ezt az interjúkban sok helyütt tagadták, a koncerteket mégis a Terminátor II főcímdalával kezdték, és persze volt sok G'n'R cover is. Egyre nagyszabásúbb próbált lenni a banda, a színpadon rendre megfordultak különböző vendégek, kisérőzenészek, billentyűs (Gátos Iván), szaxofonos stb. A Mad Blockban sorra felléptek a haver zenekarok is, Sing Sing, Sex Action, és gyakran együtt játszottak a színpadon. Itt láttam először Ganxsta Zoleet rapperként, egy közös jam session keretében, mikor is a Machine Mouse-zal közösen elnyomták (Ice-T) BodyCount-tól az Evil Dicket. Felléptek az első, 1993-as Diákszigeten, majd a következőn is, '94-ben. A vasárnaponkénti Mad Block bulikon kívül több fesztiválon is szerepeltek (E-Klub születésnap, Magyarock Feszt.), szóval jó sokat játszottak. Elkészült egy újabb lemez (hangmérnök Vedres Joe, producer: Németh Gábor, Reaktor Stúdió), és ez végül meg is jelent kazettán (1000 darab), Deep Press címmel. Többnyire még az első demó dalait tartalmazta, jelentősen áthangszerelve, továbbra is angolul. Az album jó kritikákat kapott, több helyen írtak róla. 1994-ben csatlakozott a bandához (a hangmérnök, korábban Bikini és Beatrice gitáros) Vedres Joe. A fiúk ismét nekiindulhattak a siker felé vezető útnak. Jött is megint egy hülye kanyar.

Utókor: Machine Mouse magyarul és most

 

A zenekar 1994 nyarán rögzítette első magyar nyelvű anyagát. Az egyre gyengébb felállás, egyre furcsább zene, elvesző lendület mellé szerintem a gagyi magyar szövegek tették be a kaput(t). A zenekar nem talált kiadót, és a "tökölődést" megunó Bence 1994 végén otthagyta őket. Később mégis megjelent a lemez a BMG kiadásában, immár CD-n is; a borítón persze említést sem téve a távozott gitárosról, mint szerző és zenész, bár a köszönetnyilvánítások közt szerepelt a neve. A lemez bukott, és 1-2 éven belül a zenekar is, néhány elszórt koncertet követően lassan végleg feloszlottak.

Az "oszladozás" időszakában még különféle felállásban játszott a zenekar, először Vedres Joe is kilépett, és egy Balázs nevű srác gitározott, akivel fel is vettek a Lyukban egy lemezanyagot House Party címmel. Egy időben Csordás Tibor (Fiesta) játszott velük, majd felvettek egy dalt a Reaktor Stúdióban, ahol akkor már Locsmándi Bence volt a hangmérnök. 1995-ben egy ideig Erdélyi Frici volt a gitáros, majd pedig volt egy búcsúkoncertjük az addigi összes gitárossal (Bence, Weisz Laci, Erdélyi Frici...) a Wigwamban.

A feloszlást követő években rendeződött a valaha volt tagok viszonya, és szinte állandó jelleggel felröppentek hírek az újraalakulásról. Volt mindenféle verzió, pelés, ficzkós, bencés stb. Ezek többnyire egy-egy éjjeli közös bulizás alkoholmámorában fellángoló és hamvukba holt tervek voltak, a régi lelkesedés és hit elveszett, mindenki járta a maga útját; másik, akár több zenekarban is zenéltek, dolgoztak... Az újrakezdések egyikeként '96 táján felléptek a Wigwamban, Raga - Pocky - Bence - Pele felállással, de már aznap éjjel feloszlottak.

A MM "újjáalakulásáról" felröppent hírek közül a mostani már komolynak tűnik, hiszen a MM már egy videoklippet is elkészített 2005 februárra, és néhány koncertet is adott. Az "újjáalakulás" ez esetben szó szerint érthető: ez már nem a régi, hanem valami új. A dobos Raga és a későbbi énekes, András vannak csak benne, Pele nincs, és nem tag Pocky és Bence sem. Az új Machine Mouse-ban Dandó Zoltán (TNT) gitározik, és a kartelles Big Daddy Laca a basszer; és magyar nyelvű dalokat játszanak. Hát, sok szerencsét.

teodora

 


(c) 2005. Teodóra. Az itt közölt képek és szövegek az oldal készítőjének tulajdonát képezik. Felhasználásukhoz írásbeli engedély szükséges.